Zadaniem szkoły jest zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Celem pomocy pedagogiczno-psychologicznej jest:
- diagnozowanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- rozpoznanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności:
- ze szczególnych uzdolnień,
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
Z pomocy pedagoga mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, a także rodzice i opiekunowie.
Pedagog specjalny
Od września 2022 roku, zgodnie z nowymi przepisami, we wszystkich przedszkolach i szkołach, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 istnieje obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego.
Pedagog specjalny w szkole:
- Współpracuje z zespołem ds. kształcenia specjalnego w zakresie opracowania dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów.
- Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów,
- Współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny (z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami.
- Rozwiązuje problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów