Dzień Bezpiecznego Internetu (ang. Safer Internet Day) to coroczna inicjatywa mająca na celu promowanie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetowych, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Obchodzony jest każdego roku w drugi wtorek lutego. Idea tego dnia powstała w ramach programu europejskiego Safer Internet Programme, a pierwszy Dzień Bezpiecznego Internetu odbył się w 2004 roku. W Szkole Podstawowej nr 3 w Biskupcu włączamy się w aktywne obchody tego święta od wielu lat.
Celem Dnia Bezpiecznego Internetu jest zwiększenie świadomości na temat zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu, takich jak cyberprzemoc, cyberprzestępczość, niebezpieczne treści online, czy ochrona prywatności.
Szkolne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu rozpoczęliśmy od ogłoszenia szkolnego konkursu plastycznego pt. „Bezpieczny Internet”. Konkurs poświęcony był problematyce bezpieczeństwa w sieci.
Do organizatorów konkursu wpłynęło wiele ciekawych prac.
Nagrodzeni w kategorii klas młodszych:
Helena Kowalska – I miejsce
Agata Damieńska – II miejsce
Jakub Panaszewski – III miejsce
Hanna Kalinowska – wyróżnienie.
Nagrodzeni w kategorii klas starszych:
Małgorzata Dymkowska – I miejsce
Michalina Próchniak – II miejsce
Maciej Weraksa – III miejsce.
W środę 14 lutego uczniowie klasy 3a oraz w czwartek 15 lutego ucz. klas 3b, 2a, 1a wzięli udział w zajęciach na temat Bezpiecznego Internetu przygotowanych przez uczennice koła robotycznego – Kamilę Próchniak, Amelię Zub i Lenę Heichel. Uczennice, w ramach projektu edukacyjnego, przegotowały pokaz i pogadankę o zagrożeniach czyhających w Internecie oraz o pozytywnych aspektach korzystania z sieci.
W ramach DBI 2024 safeinternet przygotował dla szkół szeroką ofertę lekcji online przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych. Skorzystaliśmy z 7 lekcji online.
7 lutego 6b: Andrzej Rylski (NASK–PIB): Prywatność w sieci – czemu jest ważna i jak ją chronić.
12 lutego klasa 7c: Ewa Domańska, Paweł Ogrodzki (NASK–PIB): Mój (nie)widzialny cyfrowy ślad.
13 lutego klasa 8a: Maciej Kępka (FDDS): Zmieniam świat! – czym jest aktywizm online.
20 lutego klasa 5b: Jadwiga Umel (NASK–PIB): Sok pomarańczowy i dezinformacja․ Co mają wspólnego?
Webinaria były profesjonalnie przygotowane i poruszały tematykę nurtującą obecną młodzież.
W salach lekcyjnych oraz na korytarzach powstały gazetki tematyczne o bezpieczeństwie w sieci.
Przeprowadzono również szereg pogadanek z dziećmi i młodzieżą o zagrożeniach i korzyściach wynikających z korzystania z Internetu.
Stopień świadomości dzieci na temat bezpiecznego korzystania z Internetu znacząco różni się w zależności od wieku, doświadczenia oraz edukacji, którą otrzymują w domu i w szkole. Młodsze dzieci często potrzebują większego nadzoru i wsparcia ze strony rodziców lub opiekunów, aby zrozumieć podstawowe zasady bezpieczeństwa online.
Starsze dzieci są bardziej świadome zagrożeń związanych z Internetem, zwłaszcza jeśli uczestniczą w programach edukacyjnych, zajęciach szkolnych lub korzystają z dostępnych materiałów edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa online. Jednak nawet starsze dzieci i młodzież mogą czasem bagatelizować pewne ryzyka lub nie zdawać sobie sprawy z wszystkich aspektów bezpieczeństwa.
Liczymy, że szkolne obchody DBI poszerzyły wiedzę o bezpieczeństwie w sieci.