STATUT
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
- 1. 1 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Biskupcu, z siedzibą przy ul. Niepodległości 3
w Biskupcu, zwany dalej „ Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Biskupiec prowadzoną w formie jednostki budżetowej.
- Ośrodek jako jednostka organizacyjna Gminy Biskupiec finansowany jest ze środków własnych gminy i środków administracji rządowej na zadania zlecone. Wydatki Ośrodka pokrywane są bezpośrednio z budżetu Ośrodka, będącego częścią składową budżetu Gminy Biskupiec.
- Ośrodek nie posiada osobowości prawnej
- 2. Obszarem działania Ośrodka jest obszar gminy Biskupiec.
- 3. 1. Ośrodek używa pieczęci podłużnej z pełnym adresem i w pełnym brzmieniu.
- Ośrodek może używać nazwy skróconej „MOPS w Biskupcu”.
- 4. Ośrodek realizuje zadania własne i zadania zlecone gminy i działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm.),
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 2268 ze ),
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2021 r., poz. 1249),
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz.U. z 2020 r., poz. 2050 ze zm.),
- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2021 r., 1119 ze zm.),
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2020 r., 111 ze zm. ),
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(Dz.U. z 2021 r., poz.2105 ze zm. ), - ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów ( Dz.U.
z 2020 r., poz.1297), - 9)ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz.U. z 2020 r., poz. 821 ze ),
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2021 r. , poz.1915 ),
- ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci ( Dz.U. z 2019 r., poz. 2407 ze zm.),
- ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U.
z 2020 r., poz. 1329), - ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U z 2021 r., poz. 573 ze zm.),
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym ( Dz.U. z 2020 r. , poz.176),
- ustawy 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz.U. z 2021 r., poz.1285 ze zm.),
- ustawy z dnia 10 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( ( Dz.U. z 2020 r., poz. 685),
- ustawy z dnia 30kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
( Dz.U. z 2021 r., poz. 1100 ze zm.), - ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz.U. z 2019 r., poz. 1282 ze zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2021 r., poz. 305
ze zm.), - ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm. ),
- ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych ( Dz.U. z 2019 r., poz. 1781),
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2021),
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
z 2021 r., poz. 735 ze zm.), - ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 716 ze zm.),
- ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (U. z 2021 r., poz. 1973
ze zm.), - ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym ( Dz.U. z 2022 r., poz.1),
- innych przepisów wykonawczych nakładających obowiązki i uprawnienia na Ośrodek,
- uchwały Nr XII/49/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Biskupiec z dnia 13 marca 1990 r
w sprawie utworzenia Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu, - niniejszego Statutu oraz uchwał Rady Miejskiej w Biskupcu.
Rozdział II
Cele i zadania Ośrodka
- 5 Podstawowymi celami Ośrodka są :
- wspieranie osób i rodzin w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są
w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia , - podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem,
- zapewnienie sprawnego i fachowego realizowania zadań własnych gminy oraz zadań zleconych przez administrację rządową w zakresie pomocy społecznej wynikających
z przedmiotowych ustaw, programów i rozporządzeń, - tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej,
- zapobieganie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.
- 6. 1. Zadania Ośrodka obejmują:
1) realizację zadań z zakresu pomocy społecznej:
- tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym współudział w tworzeniu niezbędnej infrastruktury socjalnej odpowiadającej potrzebom społecznym,
- analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
- pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową mającą na celu udzielanie pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania
w społeczeństwie oraz tworzenia warunków sprzyjających temu celowi, - rozwijanie nowych form pomocy i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu potrzeb życiowych osób i rodzin,
- opracowywanie i współuczestniczenie w tworzeniu lokalnych strategii, projektów, programów w obszarze polityki społecznej oraz realizacja przypisanych zadań,
2) realizację zadań z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
- realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie, - realizację ustawowych obowiązków w stosunku do osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz osób stosujących przemoc w rodzinie,
- koordynowanie działań Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie.
3) realizację zadań z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi obejmujących organizowanie
i inspirowanie działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii,
4) realizację zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę świadczeń rodzinnych,
5) realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:
- a) prowadzenie postępowań oraz wypłatę świadczeń alimentacyjnych,
- b) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych,
6) realizację zadań wynikających z ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę przedmiotowych świadczeń,
7) realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę świadczenia wychowawczego 500+,
8) realizację ustawowych zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
9) realizację zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej obejmujących:
- a) wspieranie rodzin doświadczających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
- b) realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Biskupiec,
10) realizację zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty związanych z przyznawaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu gminy Biskupiec,
11) realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego obejmujących:
- a) organizowanie i zapewnienie usług w Domach Pomocy Społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- b) udzielanie wsparcia społecznego dla osób, które z powodu choroby psychicznej lub niepełnosprawności intelektualnej wymagają pomocy w życiu codziennym,
- c) wnioskowanie do sądu w sprawach leczenia psychiatrycznego oraz umieszczenia w Domu Pomocy Społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi,
12) realizację zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę przedmiotowych świadczeń,
13) realizację zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę przedmiotowych świadczeń,
14) realizację zadań wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska obejmujących prowadzenie postępowań i wydawanie zaświadczeń z programu „ Czyste powietrze”,
15) realizację zadań wynikających ustawy o dodatku osłonowym obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę przedmiotowych świadczeń,
16) realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
17) wykonywanie zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej w Biskupcu,
18) wykonywanie innych zadań w drodze zawieranych porozumień i umów.
2.Organizując pomoc społeczną Ośrodek współpracuje w tym zakresie z organami samorządu terytorialnego, jednostkami organizacyjnymi gminy, administracją rządową, organizacjami społecznym i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej i odrębnych przepisach.
- 7. 1. Ośrodek może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.
- Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
Rozdział III
Nadzór nad działalnością Ośrodka
- 8. 1. Nadzór ogólny nad działalnością Ośrodka oraz nad realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej sprawuje Rada Miejska w Biskupcu.
- Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka oraz bieżącą realizacją zadań własnych gminy
z zakresu pomocy społecznej sprawuje Burmistrz Biskupca. - W sprawach zleconych gminie nadzór sprawuje Wojewoda Warmińsko-Mazurski .
Rozdział IV
Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem
- 9. 1 Ośrodkiem kieruje Dyrektor i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
- Ponadto w skład Ośrodka wchodzą:
- Główna księgowa Ośrodka,
- Dział finansowo-księgowy,
- Sekretariat,
- Stanowisko ds. Kadr i BHP,
- Sekcja Pomocy Środowiskowej,
- Sekcja – Dom Dziennego Pobytu o nazwie – Dzienny Dom Senior WIGOR
- Sekcja – Ośrodek Wsparcia dla Rodzin o nazwie „Ośrodek Wsparcia”,
- Sekcja – Klub Integracji Społecznej,
- Sekcja – Świadczenia Rodzinne i Wychowawcze
- Szczegółową strukturę organizacyjną określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka nadany przez Dyrektora tej instytucji w uzgodnieniu z Burmistrzem Biskupca.
- 10. 1.Dyrektora Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Biskupca, który jest jego zwierzchnikiem służbowym.
- Dyrektor realizuje zadania na podstawie udzielonego przez Burmistrza Biskupca pełnomocnictwa.
- Do obowiązków Dyrektora należy:
- wykonywanie czynności pracodawcy w stosunku do pracowników zatrudnionych w MOPS, zgodnie z ustawą Kodeks Pracy ,
- wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach, o których mowa
w Rozdziale II Statutu. Decyzje administracyjne wydaje poza Dyrektorem ośrodka upoważniony przez Burmistrza, na wniosek Dyrektora, pracownik Ośrodka. - organizowanie i nadzór nad pracą podległych pracowników,
- składanie Radzie Miejskiej w Biskupcu corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza Miasta, Radę Miejską lub Wojewodę,
- wydawanie zarządzeń, regulaminów oraz instrukcji dla realizacji zadań statutowych.
- 11. Tryb pracy Ośrodka oraz organizację wewnętrzną określają właściwe regulaminy ustalane zarządzeniem Dyrektora.
- 12. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o pracownikach samorządowych.
Rozdział V
Mienie i gospodarka finansowa
- 13. 1. Mieniem Ośrodka zarządza jednoosobowo Dyrektor Ośrodka na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Biskupca.
- Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Burmistrza Biskupca.
- 14. 1 . Ośrodek prowadzony jest w formie jednostki budżetowej na zasadach określonych
w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.
- Ośrodek posiada i prowadzi odrębny rachunek bankowy.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- 15. 1. Niniejszy Statut wchodzi w życie w terminie określonym w uchwale Rady Miejskiej
w Biskupcu o nadaniu Statutu.
- Zmiana postanowień niniejszego Statutu następuje w trybie właściwym dla jego uchwalenia.