STATUT

 

Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu

 

Rozdział I

Postanowienia Ogólne

  • 1. 1 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Biskupcu, z siedzibą przy ul. Niepodległości 3
    w Biskupcu, zwany dalej „ Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Biskupiec  prowadzoną w formie jednostki budżetowej.
  1. Ośrodek jako jednostka organizacyjna Gminy Biskupiec finansowany jest ze środków własnych gminy i środków administracji rządowej na zadania zlecone. Wydatki Ośrodka pokrywane są bezpośrednio z budżetu Ośrodka, będącego częścią składową budżetu Gminy Biskupiec.
  2. Ośrodek nie posiada osobowości prawnej
  • 2. Obszarem działania Ośrodka jest obszar gminy Biskupiec.
  • 3. 1. Ośrodek używa pieczęci podłużnej z pełnym adresem i w pełnym brzmieniu.
  1. Ośrodek może używać nazwy skróconej „MOPS w Biskupcu”.
  • 4. Ośrodek realizuje zadania własne i zadania zlecone   gminy i działa w szczególności na podstawie:
  • ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm.),
  • ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 2268 ze  ),
  • ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2021 r., poz. 1249),
  • ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz.U. z 2020 r., poz. 2050 ze zm.),
  • ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2021 r.,  1119 ze zm.),
  • ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2020 r., 111 ze  zm. ),
  • ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
    (Dz.U. z 2021 r., poz.2105 ze zm. ),
  • ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów ( Dz.U.
    z 2020 r., poz.1297),
  • 9)ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz.U. z 2020 r., poz. 821 ze ),
  • ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2021 r. , poz.1915 ),
  • ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci ( Dz.U. z 2019 r., poz. 2407 ze zm.),
  • ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U.
    z 2020 r., poz. 1329),
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U z 2021 r., poz. 573 ze zm.),
  • ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym ( Dz.U. z 2020 r. , poz.176),
  • ustawy 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz.U.  z 2021 r., poz.1285 ze zm.),
  • ustawy z dnia 10 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( ( Dz.U. z 2020 r., poz. 685),
  • ustawy z dnia 30kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
    ( Dz.U. z 2021 r., poz. 1100 ze zm.),
  • ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz.U. z 2019 r., poz. 1282 ze zm.),
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2021 r., poz. 305
    ze zm.),
  • ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm. ),
  • ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych ( Dz.U. z 2019 r., poz. 1781),
  • ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2021),
  • ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
    z 2021 r., poz. 735 ze zm.),
  • ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 716 ze zm.),
  • ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (U. z 2021 r., poz. 1973
    ze zm.),
  • ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym ( Dz.U. z 2022 r., poz.1),
  • innych przepisów wykonawczych nakładających obowiązki i uprawnienia na Ośrodek,
  • uchwały Nr XII/49/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Biskupiec z dnia 13 marca 1990 r
    w sprawie utworzenia Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu,
  • niniejszego Statutu oraz uchwał Rady Miejskiej w Biskupcu.

 

 Rozdział II

Cele i zadania Ośrodka

 

  • 5 Podstawowymi celami Ośrodka są :
  • wspieranie osób i rodzin w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są
    w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia ,
  • podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem,
  • zapewnienie sprawnego i fachowego realizowania zadań własnych gminy oraz zadań zleconych przez administrację rządową w zakresie pomocy społecznej wynikających
    z przedmiotowych ustaw, programów i rozporządzeń,
  • tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej,
  • zapobieganie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.
  • 6. 1. Zadania Ośrodka obejmują:

1)  realizację zadań z zakresu pomocy społecznej:

  1. tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym współudział w tworzeniu niezbędnej infrastruktury socjalnej odpowiadającej potrzebom społecznym,
  2. analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
  3. pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową mającą na celu udzielanie pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania
    w społeczeństwie oraz tworzenia warunków sprzyjających temu celowi,
  4. rozwijanie nowych form pomocy i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
  5. pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu potrzeb życiowych osób i rodzin,
  6. opracowywanie i współuczestniczenie w tworzeniu lokalnych strategii, projektów, programów w obszarze polityki społecznej oraz realizacja przypisanych zadań,

2) realizację zadań z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:

  1. realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
    w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie,
  2. realizację ustawowych obowiązków w stosunku do osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz osób stosujących przemoc w rodzinie,
  3. koordynowanie działań Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie.

3) realizację zadań z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi obejmujących organizowanie
i inspirowanie działań wynikających z Gminnego  Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych i  Przeciwdziałania Narkomanii,

4) realizację zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę świadczeń rodzinnych,

5)  realizację zadań  wynikających z ustawy o pomocy  osobom uprawnionym do alimentów:

  1. a) prowadzenie postępowań oraz wypłatę świadczeń alimentacyjnych,
  2. b) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych,

6) realizację zadań wynikających z ustawy o  ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów  obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę  przedmiotowych świadczeń,

7) realizację zadań wynikających z ustawy o  pomocy państwa w wychowywaniu dzieci obejmujących   prowadzenie postępowań oraz wypłatę świadczenia wychowawczego  500+,

8) realizację ustawowych  zadań wynikających z ustawy o  wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,

9) realizację zadań wynikających z ustawy o  wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej  obejmujących:

  1. a) wspieranie rodzin doświadczających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
  2. b) realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Biskupiec,

10)  realizację zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty  związanych z przyznawaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu gminy Biskupiec,

11)  realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego  obejmujących:

  1. a) organizowanie i zapewnienie usług w Domach Pomocy Społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  2. b) udzielanie wsparcia społecznego dla osób, które z powodu choroby psychicznej lub niepełnosprawności intelektualnej wymagają pomocy w życiu codziennym,
  3. c) wnioskowanie do sądu w sprawach leczenia psychiatrycznego oraz umieszczenia w Domu Pomocy Społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi,

12) realizację zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę  przedmiotowych świadczeń,

13) realizację zadań wynikających  z ustawy Prawo energetyczne obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę  przedmiotowych świadczeń,

14) realizację zadań wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska obejmujących prowadzenie postępowań i wydawanie zaświadczeń z programu „ Czyste powietrze”,

15) realizację zadań wynikających ustawy o dodatku osłonowym obejmujących prowadzenie postępowań oraz wypłatę  przedmiotowych świadczeń,

16) realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

17) wykonywanie zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej w Biskupcu,

18) wykonywanie innych zadań  w drodze zawieranych porozumień i umów.

2.Organizując pomoc społeczną Ośrodek współpracuje w tym zakresie z organami samorządu terytorialnego, jednostkami organizacyjnymi gminy, administracją rządową, organizacjami społecznym i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej i odrębnych przepisach.

 

  • 7. 1. Ośrodek może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.
  1. Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.

 

 

Rozdział III

Nadzór nad działalnością Ośrodka

 

  • 8. 1. Nadzór ogólny nad działalnością Ośrodka oraz nad realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej sprawuje Rada Miejska w Biskupcu.
  1. Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka oraz bieżącą realizacją zadań własnych gminy
    z zakresu pomocy społecznej sprawuje Burmistrz Biskupca.
  2. W sprawach zleconych gminie nadzór sprawuje Wojewoda Warmińsko-Mazurski .

 

 

Rozdział IV

Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem

 

  • 9. 1 Ośrodkiem kieruje Dyrektor i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
  1. Ponadto w skład Ośrodka wchodzą:
  • Główna księgowa Ośrodka,
  • Dział finansowo-księgowy,
  • Sekretariat,
  • Stanowisko ds. Kadr i  BHP,
  • Sekcja Pomocy Środowiskowej,
  • Sekcja – Dom Dziennego Pobytu o nazwie – Dzienny Dom  Senior WIGOR
  • Sekcja – Ośrodek Wsparcia dla Rodzin  o nazwie „Ośrodek Wsparcia”,
  • Sekcja – Klub Integracji Społecznej,
  • Sekcja – Świadczenia Rodzinne i Wychowawcze
  1. Szczegółową strukturę organizacyjną określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka nadany przez Dyrektora tej instytucji w uzgodnieniu z Burmistrzem Biskupca.
  • 10. 1.Dyrektora Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Biskupca, który jest jego zwierzchnikiem służbowym.
  1. Dyrektor realizuje zadania na podstawie udzielonego przez Burmistrza Biskupca pełnomocnictwa.
  2. Do obowiązków Dyrektora należy:
  • wykonywanie czynności pracodawcy w stosunku do pracowników zatrudnionych w MOPS, zgodnie z ustawą Kodeks Pracy ,
  • wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach, o których mowa
    w Rozdziale II Statutu. Decyzje administracyjne wydaje poza Dyrektorem ośrodka upoważniony przez Burmistrza, na wniosek Dyrektora, pracownik Ośrodka.
  • organizowanie i nadzór nad pracą podległych pracowników,
  • składanie Radzie Miejskiej w Biskupcu corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka,
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza Miasta, Radę Miejską lub Wojewodę,
  • wydawanie zarządzeń, regulaminów oraz instrukcji dla realizacji zadań statutowych.
  • 11. Tryb pracy Ośrodka oraz organizację wewnętrzną określają właściwe regulaminy ustalane zarządzeniem Dyrektora.
  • 12. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy  o pracownikach samorządowych.

 

 

Rozdział V

Mienie i gospodarka finansowa

 

  • 13. 1. Mieniem Ośrodka zarządza jednoosobowo Dyrektor Ośrodka na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Biskupca.
  1. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Burmistrza Biskupca.

 

  • 14. 1 . Ośrodek prowadzony jest w formie jednostki budżetowej na zasadach określonych
    w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.
  1. Ośrodek posiada i prowadzi odrębny rachunek bankowy.

 

 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 

  • 15. 1. Niniejszy Statut wchodzi w życie w terminie określonym w uchwale Rady Miejskiej
    w Biskupcu o nadaniu Statutu.
  1. Zmiana postanowień niniejszego Statutu następuje w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

 

Uchwała Nr XLVII2752022